Πήγαινε κάτω
Γιώργος
Γιώργος
Author
Αριθμός μηνυμάτων : 1758
https://www.proseyxi.com

Η Ψηλάφηση του Αποστόλου Θωμά Empty Η Ψηλάφηση του Αποστόλου Θωμά

Τρι Μάης 28, 2019 12:08 pm
Η Ψηλάφηση του Αποστόλου Θωμά

Τή αύτή ήμερα, Κυριακή δεύτερα από τοΰ Πάσχα, τά έγκαίνια έορτάζομεν τής Χρίστου Άναστάσεως, καί τήν τοϋ 'Αγίου ’Αποστόλου Θωμά ψηλάφησιν

Οι Εβραϊοι συνήθιζαν κάθε χρόνο νά τελούν τήν εορτή τών εγκαινίων. Τά έγκαίνια ήταν ή άνάμνηση ορισμένων σπουδαίων και σημαντικών γεγονότων καί τελούνταν κάθε χρόνο στήν ίδια άκριβώς ημερομηνία μ’έκείνη πού συνέβησαν. Σκοπός τών ‘Εβραίων ήταν νά μήν ξεχνιούνται μέ τό πέρασμα τοΰ χρόνου τέτοια έπίσημα καί μεγάλα γεγονότα. Ή ένθύμησή τους μάλιστα γινόταν άφορμή διδασκαλίας καί ώφελείας. "Ετσι γιά πρώτη φορά έκαναν έγκαίνια στά Γάλγαλα. Έκεϊ γιόρτασαν τή διάβαση τής Ερυθρας θαλάσσης, τό πώς δηλαδή σώθηκαν άπ’ τή μανία τών Αιγυπτίων περνώντας έκείνη τή θάλασσα πού άνοιξε δρόμο γι’ αύτούς μέ τήν έπέμβαση τοϋ Θεού, καί πώς οί Αιγύπτιοι, όταν τούς ακολούθησαν, καταποντίσθηκαν. ’Ακόμη γιόρταζαν έπίσημα καί μέ πολυτέλεια τήν κατασκευή τής Σκηνής τοΰ Μαρτυρίου. Γιόρταζαν έπίσης τή βασιλεία τοϋ Δαβίδ καί πολλά άλλα, τά όποϊα δεν είναι άναγκαίο νά άναφέρουμε ένα-ένα.
’Επειδή, λοιπόν, άπ’ όλα τά πράγματα τοϋ βίου των άνθρώπων τό μεγαλύτερο καί σπουδαιότερο, τό όποιο ξεπερνά κάθε λογική καί φαντασία άνθρώπου, είναι τό θαϋμα τής Άναστάσεως τοϋ Κυρίου, γΓ αυτό τό γιορτάζουμε κάθε χρόνο. Κι άκόμη τό γιορτάζουμε καί κάθε εβδομάδα (κάθε Κυριακή). Πρώτος όμως έγκαινισμός είναι ή σημερινή Κυριακή, ή όποια ονομάζεται πρώτη καί όγδοη ήμερα. Όγδοη, γιατί είναι ή όγδοη ήμερα άπό τό Πάσχα. Λέγεται όμως καί πρώτη, γιατί είναι ή άρχή τών υπολοίπων. Κι άκόμη λέγεται όγδοη εις τύπον τής αιωνίου ζωής, τής άτελευτήτου ημέρας τής Βασιλείας τοϋ Θεοΰ στό μέλλοντα αιώνα, όταν δέ θά ύπάρχει πλέον νύχτα γιά νά διακόπτη τήν ημέρα. Αύτά, λοιπόν, ώς πρός τά έγκαίνια.
Τά σχετικά μέ τήν ψηλάφηση τοϋ Θωμά έχουν ώς εξής: "Οταν έμφανίσθηκε ό Χριστός στούς Μαθητές Του κατά τήν ημέρα τής Άναστάσεώς Του, δέν ήταν μαζί τους ό Θωμάς εξ αίτιας τοϋ φόβου τών Ιουδαίων. "Οταν μετά άπό λίγο έπέστρεψε κι έμαθε τά σχετικά μέ τήν Ανάσταση τοϋ Κυρίου, δέν πίστεψε τίποτα άπ’ όσα τοϋ είπαν οί άλλοι Μαθητές. Παρ' ότι ήταν κι αύτός ένας άπ’ τούς δώδεκα, αμφέβαλλε όχι μόνο γιά τό ότι Τόν είδαν, άλλά καί γΓ αύτή καθ’ έαυτή τήν ’Ανάσταση. Ό Θεός όμως είναι έφευρετικός στις εύεργεσίες Του γιά τή σωτηρία μας. ’Έτσι, λοιπόν, γιά νά όδηγήση στή σωτηρία τόν ένα, τό Θωμά, αλλά καί, χρησιμοποιώντας τή θεία Του οικονομία, γιά νά ώφελήση περισσότερους, καθιστώντας πιό βέβαιο τό γεγονός τής Άναστάσεως, έκανε τό έξης· ’Άφησε νά περάσουν οκτώ ήμερες, γιά νά άνάψη μέσα στό Θωμά περισσότερο ό πόθος νά δή τό Χριστό, καί μή βλέποντας Τον νά καταλήξη στό νά μήν πιστέφη τελικά αύτά πού τού έλεγαν. Αύτή ή άπιστία θά ήταν μετά τό πιό δυνατό έπιχείρημα γιά τή βεβαίωση τής Άναστάσεως. Τότε, (μετά άπό οκτώ ημέρες), έμφανίζεται καί πάλι ό Ιησούς. Οί πόρτες ήταν έρμητικά κλεισμένες, όπως πριν, γιά τό φόβο τών Ιουδαίων. Τώρα όμως ήταν παρών κι ό Θωμάς. Ό Κύριος τούς χαιρέτησε μέ τό συνηθισμένο χαιρετισμό τής ειρήνης. Κι ύστερα άπευθύνθηκε στό Θωμά καί είπε- «Φέρε εδώ τό δάκτυλό σου καί έλεγξε τις πληγές τών χεριών μου. Φέρε τό χέρι σου καί βάλ’ το στή λογχισμένη μου πλευρά καί μήν είσαι άπιστος, άλλά πιστός. Κι αύτά, έπειδή θέλησες όχι μόνο νά δής μέ τά μάτια, άλλά ζήτησες καί νά ψηλαφήσης μέ τά χέρια -μέ τά λόγια Του αύτά έδειξε ότι, όταν ό Θωμάς έλεγε αύτά, ό Κύριος ήταν παρών καί τόν άκουγε- Βάλε, λοιπόν, τό χέρι σου στήν πλευρά μου». Αυτό φανερώνει, ότι ή πληγή στήν πλευρά Του ήταν άρκετά μεγάλη, ώστε νά χωράη μέσα χέρι άνθρώπου! Ό Θωμάς έκανε όπως τοϋ είπε ό Χριστός· Ερεύνησε καί μέ τήν άφή καί βεβαιώθηκε καί πίστεψε. (Ηταν παραχώρηση Θεού γιά τήν άσφάλεια τής πίστεως νά τά δή αύτά καί νά τά ψηλαφήση, έστω κι άν τό σώμα τοϋ Κυρίου ήταν θεωμένο καί άφθαρτο). Τότε ό Θωμάς φώναξε- «(Είναι) ό Κύριός μου καί ό
Θεός μου»· έκφραση πού αποδίδει χήν άνθρώπινη καί τή θεϊκή φύση χοϋ Κυρίου. Κι ό Κύριος τού απάντησε· «ιού με είδες καί πίστεψες. Μακάριοι είναι αύτοί οί όποιοι πίστεψαν χωρίς νά με δοϋν».
'Ο Θωμάς έχει τήν έπωνυμία Δίδυμος. "Εχει τήν έπωνυμία αύτή ή επειδή γεννήθηκε μαζί μέ κάποιον άλλον, ή γιατί δίστασε νά πιστέψη στήν ’Ανάσταση η επειδή έκ φύσεως ήταν κολλημένα τά δυό δάχτυλα τού χεριού του, ό μεσαίος δηλαδή καί ό διπλανός του πού ονομάζεται λιχανός. Ίσως, θά μπορούσε νά πή κανείς, καί έπειδή δίσταζε νά ψηλαφήση μ’ αΰτά τά δύο δάκτυλα. "Αλλοι λένε, -κι αύτό μάλλον είναι τό σωστότερο- ότι τό όνομα Θωμάς στά Ελληνικά μεταφράζεται Δίδυμος.
Αύτή ή έμφάνιση τού Χριστού ήταν ή δεύτερη κατά σειρά.
Ή τρίτη έμφάνιση έγινε στή θάλασσα τής Έβεριάδας, όταν έπιασαν oi Μαθητές τά πολλά ψάρια, τότε πού ό Χριστός έφαγε μαζί τους (καί ή τροφή εκείνη έξαφανίσθηκε άπό τό πϋρ τής Θεότητος μέ τρόπο πού μόνο ό Θεός γνωρίζει) κι έκανε έτσι πιό ζωντανή τήν παρουσία Του μετά τήν ’Ανάστασή Του. "Επειτα έμφανίσθηκε στούς δύο μαθητές πού πήγαιναν στήν κώμη Έμμαούς. Πέμπτη φορά έμφανίσθηκε στή Γαλιλαίο. "Οπως φαίνεται άπ’ τά Ιερά Εύαγγέλια φανερώθηκε ένδεκα φορές μέχρι τήν Ανάληψή Του. "Εκανε πολλά καί ύπερφυσικά θαύματα ένώπιον τών Μαθητών Του μετά τήν Ανάστασή Του, τά όποια δέν γίνονταν μπροστά σέ άλλους. Oi Εύαγγελιστές, βέβαια, δέν τά έγραψαν όλα αύτά, γιατί δέν ήταν δυνατόν οί πολλοί πού ζοϋν καί συμφύρονται μέ τούς ανθρώπους μέσα στον κόσμο νά δεχθούν, ν’ ακούσουν καί νά πιστέψουν όλα αύτά τά ύπερφυσικά σημεία, πού ήταν πραγματικά πάνω άπό κάθε άνθρώπινη (κοσμική) άντίληψη.
Ταϊς τού σου ’Αποστόλου Θωμά πρεσβείαις, Χριστέ ό Θεός ημών, έλέησον ημάς. ’Αμήν.
Επιστροφή στην κορυφή
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης